_dak

In de zomer van 2015 maakten we op uitnodiging van Festival Over het IJ de voorstelling DAK. Wegens succes ging deze voorstelling in 2016 in reprise op het dak van het Apollo Hotel in Utrecht. Dit stuk, dat deels geïnspireerd is op de vliegtuigramp van de MH17, was voor Als de Beren Komen het eerste stuk dat zo direct over een waargebeurd verhaal ging. En de eerste voorstelling waarin een extern acteur meespeelde: Bas Keijzer speelde dit stuk samen met kernbeer Malou van Sluis.
 

Een man en een vrouw ontmoeten elkaar op de rand van een dak.
Hij staat klaar om zijn leven uit te lopen. Maar voor hij dat kan doen, voor iemand ook maar iets kan doen, zien ze hoe aan de horizon twee vliegtuigen zich in elkaar storten.
Samen één bal vuur worden, een zon die midden in de stad ondergaat.

 

Dus daar staan ze. Die twee.
Te staan.
Wat kunnen ze anders?

 

DAK is een ontroerende en poëtische tragikomedie over afscheid nemen en achterblijven.
Een stuk als een zomeravond, waarin de tijd net wat langzamer verstrijkt, en het net wat later donker wordt.

Aan de horizon drijven twee vliegtuigen door de lucht.
Ronken over de stad als vliegen rond een heet hoofd.
Je zou ze zo met je vinger kunnen wegtikken.

De dialoog DAK op het uiterste puntje van een pier middenin het IJ, is intiem, vervreemdend en indrukwekkend tegelijk.

 

– de Volkskrant

DAK van Als de Beren Komen doet precies wat theater moet doen. Het biedt bezinning en troost.

 

– Cleeft

Indringend theater op grote hoogte.

 

– Algemeen Dagblad

Jij hebt een wereld om uit te vallen.

Met dank aan

credits

Regie: Olivier Diepenhorst / Tekst: Koen Caris / Spel: Bas Keijzer, Malou van Sluis / Vormgeving: Eva Jongen / Techniek: Gerwald van der Bij / Productie: Sophie Simenel / Publiciteit: Lieke van Rijn / Zakelijk leiding: Willemijn Pheifer / Ontwerp: Suzanne Lustig / Met dank aan: Alex van Bergen, Dymph Boss, Simone Hogendijk, Annet Bremen en Tim Vermeulen